1.  AVTALET

Avtalet blir bindande för parterna när arrangören skriftligen bekräftat resenärens beställning om inte annat avtalats. Ångerrätt gäller inte vid avtal om paketresor.
Huvudresenär är den person i vars namn avtalet har träffats och anges först i färdhandlingarna eller på annat tydligt sätt.
Huvudresenären är betalningsansvarig enligt avtalet, a lla ändringar och eventuell avbeställning måste ske av huvudresenären. Undantag kan göras om huvudresenären blir allvarligt sjuk och inte kan genomföra ändringen eller avbokningen.
Huvudresenären ansvarar för att förse arrangören med korrekta boknings och kontaktuppgifter såsom e-postadress och mobilnummer för att denna ska kunna nås för viktig information innan, under och efter resan. Huvudresenären ska omgående meddela arrangören eventuella ändringar av adress, e- postadress, telefonnummer eller andra uppgifter av betydelse för arrangörens möjligheter att kontakta resenären.
Eventuell återbetalning sker till huvudresenären.
Resenären är skyldig att kontrollera bokningsbekräftelsen/resehandlingarna så snart de erhållits och att alla uppgifter stämmer. Eventuella felaktigheter måste påtalas. Arrangören förbehåller sig rätten att ta ut en avgift motsvarande den faktiska kostnaden för att rätta felaktiga uppgifter jämte en skälig ersättning för det merarbete som rättelsen medför. Om felaktighet beror på arrangören eller någon denne anlitat, ska rättelse ske utan kostnad för resenären.

2.  PRIS OCH BETALNING

Priset ska tydligt framgå och inkludera alla obligatoriska avgifter. Arrangörens anmälningsavgift baseras på resans totalpris och är normalt 20% av resans pris. Anmälningsavgiften kan vara högre beroende på leverantörernas villkor för speciella arrangemang, om detta ska tillämpas kommuniceras detta tydligt vid bokningstillfället. Anmälningsavgiften betalas i direkt anslutning till beställning av resan normalt sett inom 10 dagar. Slutbetalning sker vid den tidpunkt som framgår av resehandlingarna, normalt sett 45 dagar innan avresa. Vid utebliven betalning kan arrangören häva avtalet och ta ut ersättning.

3.  RESENÄRENS RÄTT TILL ÄNDRING OCH AVBESTÄLLNING

Resenären kan avbeställa sin resa enligt följande avgifter:

  • Före 45 dagar: 20% av resans pris.
  • 44-30 dagar: 50% av resans pris.
  • Inom 29 dagar: 100% av resans pris.

Särskilda avbeställningsvillkor kan förekomma vid special arrangemang av golfpaket som ej är avbeställningsbara , dessa ska framgå tydligt vid bokningstillfället.
Efter avbeställning skall belopp som resenären har tillgodo enligt ovan återbetalas utan dröjsmål senast 14 dagar efter avbeställningen.

4 . RESENÄRENS RÄTT ATT ÖVERLÅTA AVTALET

      • Resenären får överlåta avtalet till någon som uppfyller alla villkor för att få delta i resan. Ett sådant villkor kan t.ex. vara att transportföretag eller annan som arrangören anlitat enligt gällande regler ska godta byte av resenär. Resenären måste i skälig tid före avresan underrätta arrangören eller återförsäljaren om överlåtelsen. Underrättelse som gjorts senast sju dagar före avresa anses alltid ha gjorts i skälig tid.
      • Arrangören får ta ut en skälig avgift för överlåtelsen. Avgiften får inte överstiga kostnaderna som överlåtelsen medför för arrangören. Arrangören ska visa hur kostnaden beräknats.
        • Överlåtaren och förvärvaren är solidariskt ansvariga gentemot arrangören eller återförsäljaren för allt vad som återstår att betala för resan och för de extra kostnader som överlåtelsen medför.

      5  ÄNDRINGAR FÖRE AVRESAN

        • Ändring av avtalsvillkor

      Arrangören har rätt att göra ändringar i avtalet förutsatt att arrangören informerar resenären om ändringen på ett klart, begripligt och tydligt sätt på ett varaktigt medium. Om ändringen är obetydlig, har resenären inte rätt till prisavdrag eller skadestånd. Vid väsentliga ändringar av resan ska resenären, om möjligt, erbjudas en alternativ resa eller rätt att säga upp avtalet utan avbeställningsavgift.

                • Ändring av priset
                  • Arrangören får höja priset för resan om höjningen beror på ändringar i bränslekostnader, skatter, valuta och offentliga avgifter eller
                  • Resans pris får höjas med ett belopp som motsvarar resenärens andel av den kostnadsökning som arrangören drabbas av. Rätt till prishöjning föreligger endast om kostnadsökningen sammanlagt överstiger 100 kronor per bokning.
                  • Resans pris ska sänkas om arrangörens kostnader, av skäl som angivits ovan, minskar med sammanlagt minst 100 kronor per bokning. Arrangören får vid prissänkning göra avdrag för faktiska administrativa kostnader.
                  • Arrangören ska så snart som möjligt underrätta resenären om prisförändringarna. Underrättelsen ska innehålla en motivering till ändringen och en uträkning.
                  • Priset får inte höjas och behöver inte heller sänkas under de sista 20 dagarna före den avtalade avresedagen.
                  • Arrangören kan i sina särskilda villkor avstå från rätten att höja priset enligt 5.2.1. I så fall behöver arrangören inte heller sänka priset enligt 5.2.3.
                • Resenärens rätt att säga upp avtalet utan avbeställningsavgiftOm resenären vill säga upp avtalet på grund av en väsentlig ändring, t.ex. om priset höjs med mer än 8% av paketresans totalpris, måste resenären meddela arrangören att avtalet sägs upp inom en av researrangören angiven skälig tid från det att arrangören informerade resenären om ändringen. Gör resenären inte det blir resenären bunden av det nya avtalet. Om paketreseavtalet sägs upp ska arrangören utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter det att avtalet sades upp återbetala hela resans pris.Arrangörens och resenärens rätt att säga upp avtalet vid oundvikliga och extraordinära händelserBåde arrangören och resenären har rätt att säga upp avtalet om genomförandet av paketresan eller transporten av passagerare till resmålet väsentligen påverkas av oundvikliga och extraordinära händelser på resmålet eller i dess omedelbara närhet som inte var känt vid bokningstillfället. Med oundvikliga och extraordinära omständigheter avses till exempel allvarliga säkerhetsproblem som krig, terrorism, utbrott av allvarlig sjukdom eller naturkatastrofer. Resenären har i sådana fall rätt att säga upp avtalet utan att betala någon avbeställningsavgift. Om arrangören säger upp avtalet i enlighet med denna punkt har resenären inte rätt till skadestånd. Resenären har i sådana fall rätt till full återbetalning på det sätt som följer av ovan.Resenären har inte rätt att säga upp avtalet om de oundvikliga och extraordinära händelserna var allmänt kända vid tidpunkten när avtalet ingicks. För att utreda om händelsen är av sådan allvarlig karaktär som ovan angivits ska sakkunniga svenska eller internationella myndigheter rådfrågas. En gällande avrådan från UD ska alltid anses utgöra grund för uppsägning. Så länge det inte finns en avrådan till ett specifikt resmål så genomförs alla resor som vanligt och vanliga av- och ombokningsregler gäller.

                  6.  ARRANGÖRENS ANSVAR FÖR PAKETRESANS GENOMFÖRANDE

                  6.1   Bristande genomförande

                  Om en resetjänst inte genomförs enligt avtalet ska arrangören avhjälpa felet inom skälig tid. Arrangören är dock inte skyldig att avhjälpa felet om det ligger utanför arrangörens kontroll eller om avhjälpandet skulle medföra oproportionerliga kostnader. Om arrangören inte avhjälper felet kan resenären ha rätt till prisavdrag och skadestånd.

                  6.2   Väsentliga fel

                  Om efter avresan en väsentlig del av de avtalade tjänsterna inte kan tillhandahållas, ska arrangören om möjligt ordna likvärdiga eller minst likvärdiga alternativ utan extra kostnad för resenären. Kan arrangören inte erbjuda detta, får arrangören erbjuda alternativ av lägre kvalitet i förening med skäligt prisavdrag. Resenären får endast avvisa sådana alternativ om dessa inte kan anses vara jämförbara med dem som skulle tillhandahållits enligt avtalet eller om erbjudet prisavdrag inte kan anses vara skäligt.
                  Kan arrangören inte erbjuda något alternativ eller om resenären har rätt att avvisa sådana alternativ enligt ovan, kan resenären ha rätt till prisavdrag och skadestånd.
                  Vid fel som väsentligen påverkar genomförandet av paketresan och som arrangören inte har avhjälpt inom skälig tid får resenären säga upp avtalet och kan även ha rätt till prisavdrag och skadestånd. Köparen har inte rätt till skadestånd, om arrangören visar att felet beror på ett hinder utanför arrangörens kontroll som denne inte skäligen kunde förväntas ha räknat med när avtalet ingicks och vars följder denne inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit. Om felet beror på någon som arrangören har anlitat, är arrangören fri från skadeståndsansvar enligt andra stycket om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt den bestämmelsen eller om denne utan förvarning brutit ingångna avtal med arrangören. Detsamma gäller om felet beror på någon annan i ett tidigare led. Prisavdrag utgår inte om arrangören kan visa att felet beror på resenären.

              7. OM PRISAVDRAG OCH SKADESTÅND

              Resenären har inte rätt till skadestånd om arrangören visar att felet beror på resenären eller på tredje part som saknar anknytning till tillhandahållandet av resetjänster som ingår i paketresan, eller om felet beror på oundvikliga och extraordinära händelser.

              Om felet beror på någon som arrangören har anlitat, är arrangören fri från skadeståndsansvar enligt dessa resevillkor endast om också den som arrangören har anlitat skulle vara fri enligt den bestämmelsen. Detsamma gäller om felet beror på någon annan i ett tidigare led.

              7.1 Resenären är skyldig att omgående underrätta Golf Joy Travel eller dess lokala representant om eventuella fel eller brister som uppstår under resan. Detta ska ske så snart felet upptäcks, för att Golf Joy Travel ska få möjlighet att undersöka och, om möjligt, avhjälpa problemet på plats.

              7.2 Om resenären underlåter att informera Golf Joy Travel om problemet under resans gång, och därmed förhindrar en möjlig lösning, kan detta påverka rätten till kompensation vid ett senare skede.

              7.3 Om ett klagomål framförs som inte är obefogat, ska Golf Joy Travel eller dess lokala representant genast vidta åtgärder för att hitta en lösning som minimerar resenärens olägenhet.

        Meddelande om att en resa ställs in ska lämnas senast

                  • 20 dagar före avresa om resan varar längre än 6 dagar
                  • 7 dagar före avresa om resan varar mellan 2 och 6 dagar
                  • 48 timmar innan avresa om resan varar kortare än 2 dagar
                • Skadestånd enligt dessa villkor omfattar ersättning för ren förmögenhetsskada, personskada och sakskada. Resenären är skyldig att i möjligaste mån begränsa skadan. Om inte annan begränsning följer av paketreselagen eller annan tvingande lagstiftning är arrangörens ansvar för skada begränsad till paketresans pris.

                  8.      REKLAMATION

                  Resenären får inte åberopa fel i vad han har rätt att fordra till följd av avtalet, om han inte inom skälig tid efter det att han märkt eller bort märka felet underrättar Golf Joy Travel eller dess lokala representant om felet. Detta ska om möjligt ske omedelbart på resmålet för att ge Golf Joy Travel möjlighet att undersöka och avhjälpa problemet. Reklamation som framförs efter hemkomst utan att Golf Joy Travel beretts möjlighet att korrigera felet på plats kan påverka resenärens rätt till kompensation. Skriftlig reklamation skall vara Golf Joy Travel tillhanda senast 1 månad efter resans avslutande.

                  Utan hinder av ovan får resenären åberopa fel, om Golf Joy Travel eller återförsäljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder.

                  Om resenären framför klagomål som inte är obefogade, ska Golf Joy Travel eller dess lokala representant genast vidta åtgärder för att finna en lämplig lösning. Golf Joy Travel ansvarar dock inte för ersättningskrav om resenären underlåter att rapportera felet under resan och därmed förhindrar möjligheten att åtgärda det.

                  9.      RESENÄRENS ANSVAR UNDER RESAN

                  9.1 Arrangörens anvisningar

                  Resenären är skyldig att följa de anvisningar och respektera de ordningsregler som gäller för resan och på resmålet och uppträda så att medresenärer eller andra inte störs. Om resenären på ett väsentligt sätt bryter mot detta, kan arrangören häva avtalet utan att resenären har rätt till ersättning eller återbetalning.

                  9.2 Resenärens ansvar för skada

                  Resenären är ansvarig för eventuellt skadestånd i anledning av skada som resenären genom vårdslöshet vållar arrangören.

                  9.3 Resenärens ansvar för formaliteter

                  Resenären är själv ansvarig för att iaktta nödvändiga formaliteter för resans genomförande, som till exempel innehav av giltigt pass, visum, vaccinationer, och försäkring. Resenären ska för samtliga i paketresan ingående transporttjänster följa anvisningar som framgår av resplan som sänds med resehanlingar eller annan anvisning från arrangören eller transportören. Resenären är själv ansvarig för alla kostnader som uppkommer på grund av brister i nämnda formaliteter, till exempel hemtransport till följd av avsaknad av pass, om inte bristerna orsakats av felaktig information från arrangören eller återförsäljaren. Resenären ansvarar för att ta del av information som tillhandahållits av arrangören.

              9.4 Avvikande från arrangemanget

              Resenär som efter det att resan påbörjats avviker från arrangemanget är skyldig att meddela detta till arrangören eller dennes representant.

              10. TVISTLÖSNING

              Parterna bör försöka lösa tvist som gäller tolkningen eller tillämpningen av avtalet på egen hand. Om parterna inte kan enas, kan tvisten prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se, eller av allmän domstol.

                • Resenären får endast åberopa fel i de avtalade tjänsterna om denne inom skälig tid efter det att denne märkt eller bort märka felet underrättar arrangören eller återförsäljaren om felet. Detta ska ske snarast och om möjligt på resmålet. Vid fastställande av eventuellt prisavdrag eller ersättning för skador beaktas den tidpunkt då resenären reklamerat om ett sådant meddelande hade inneburit att arrangören kunde ha avhjälpt felet.
                • Utan hinder av punkt 8.1 får resenären åberopa fel om arrangören eller återförsäljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder.