Avtalet blir bindande för parterna när arrangören skriftligen bekräftat resenärens beställning om inte annat avtalats. Ångerrätt gäller inte vid avtal om paketresor.
Huvudresenär är den person i vars namn avtalet har träffats och anges först i färdhandlingarna eller på annat tydligt sätt.
Huvudresenären är betalningsansvarig enligt avtalet, a lla ändringar och eventuell avbeställning måste ske av huvudresenären. Undantag kan göras om huvudresenären blir allvarligt sjuk och inte kan genomföra ändringen eller avbokningen.
Huvudresenären ansvarar för att förse arrangören med korrekta boknings och kontaktuppgifter såsom e-postadress och mobilnummer för att denna ska kunna nås för viktig information innan, under och efter resan. Huvudresenären ska omgående meddela arrangören eventuella ändringar av adress, e- postadress, telefonnummer eller andra uppgifter av betydelse för arrangörens möjligheter att kontakta resenären.
Eventuell återbetalning sker till huvudresenären.
Resenären är skyldig att kontrollera bokningsbekräftelsen/resehandlingarna så snart de erhållits och att alla uppgifter stämmer. Eventuella felaktigheter måste påtalas. Arrangören förbehåller sig rätten att ta ut en avgift motsvarande den faktiska kostnaden för att rätta felaktiga uppgifter jämte en skälig ersättning för det merarbete som rättelsen medför. Om felaktighet beror på arrangören eller någon denne anlitat, ska rättelse ske utan kostnad för resenären.
Priset ska tydligt framgå och inkludera alla obligatoriska avgifter. Arrangörens anmälningsavgift baseras på resans totalpris och är normalt 20% av resans pris. Anmälningsavgiften kan vara högre beroende på leverantörernas villkor för speciella arrangemang, om detta ska tillämpas kommuniceras detta tydligt vid bokningstillfället. Anmälningsavgiften betalas i direkt anslutning till beställning av resan normalt sett inom 10 dagar. Slutbetalning sker vid den tidpunkt som framgår av resehandlingarna, normalt sett 45 dagar innan avresa. Vid utebliven betalning kan arrangören häva avtalet och ta ut ersättning.
Resenären kan avbeställa sin resa enligt följande avgifter:
Särskilda avbeställningsvillkor kan förekomma vid special arrangemang av golfpaket som ej är avbeställningsbara , dessa ska framgå tydligt vid bokningstillfället.
Efter avbeställning skall belopp som resenären har tillgodo enligt ovan återbetalas utan dröjsmål senast 14 dagar efter avbeställningen.
Arrangören har rätt att göra ändringar i avtalet förutsatt att arrangören informerar resenären om ändringen på ett klart, begripligt och tydligt sätt på ett varaktigt medium. Om ändringen är obetydlig, har resenären inte rätt till prisavdrag eller skadestånd. Vid väsentliga ändringar av resan ska resenären, om möjligt, erbjudas en alternativ resa eller rätt att säga upp avtalet utan avbeställningsavgift.
Om en resetjänst inte genomförs enligt avtalet ska arrangören avhjälpa felet inom skälig tid. Arrangören är dock inte skyldig att avhjälpa felet om det ligger utanför arrangörens kontroll eller om avhjälpandet skulle medföra oproportionerliga kostnader. Om arrangören inte avhjälper felet kan resenären ha rätt till prisavdrag och skadestånd.
Om efter avresan en väsentlig del av de avtalade tjänsterna inte kan tillhandahållas, ska arrangören om möjligt ordna likvärdiga eller minst likvärdiga alternativ utan extra kostnad för resenären. Kan arrangören inte erbjuda detta, får arrangören erbjuda alternativ av lägre kvalitet i förening med skäligt prisavdrag. Resenären får endast avvisa sådana alternativ om dessa inte kan anses vara jämförbara med dem som skulle tillhandahållits enligt avtalet eller om erbjudet prisavdrag inte kan anses vara skäligt.
Kan arrangören inte erbjuda något alternativ eller om resenären har rätt att avvisa sådana alternativ enligt ovan, kan resenären ha rätt till prisavdrag och skadestånd.
Vid fel som väsentligen påverkar genomförandet av paketresan och som arrangören inte har avhjälpt inom skälig tid får resenären säga upp avtalet och kan även ha rätt till prisavdrag och skadestånd. Köparen har inte rätt till skadestånd, om arrangören visar att felet beror på ett hinder utanför arrangörens kontroll som denne inte skäligen kunde förväntas ha räknat med när avtalet ingicks och vars följder denne inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit. Om felet beror på någon som arrangören har anlitat, är arrangören fri från skadeståndsansvar enligt andra stycket om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt den bestämmelsen eller om denne utan förvarning brutit ingångna avtal med arrangören. Detsamma gäller om felet beror på någon annan i ett tidigare led. Prisavdrag utgår inte om arrangören kan visa att felet beror på resenären.
Resenären har inte rätt till skadestånd om arrangören visar att felet beror på resenären eller på tredje part som saknar anknytning till tillhandahållandet av resetjänster som ingår i paketresan, eller om felet beror på oundvikliga och extraordinära händelser.
Om felet beror på någon som arrangören har anlitat, är arrangören fri från skadeståndsansvar enligt dessa resevillkor endast om också den som arrangören har anlitat skulle vara fri enligt den bestämmelsen. Detsamma gäller om felet beror på någon annan i ett tidigare led.
7.1 Resenären är skyldig att omgående underrätta Golf Joy Travel eller dess lokala representant om eventuella fel eller brister som uppstår under resan. Detta ska ske så snart felet upptäcks, för att Golf Joy Travel ska få möjlighet att undersöka och, om möjligt, avhjälpa problemet på plats.
7.2 Om resenären underlåter att informera Golf Joy Travel om problemet under resans gång, och därmed förhindrar en möjlig lösning, kan detta påverka rätten till kompensation vid ett senare skede.
7.3 Om ett klagomål framförs som inte är obefogat, ska Golf Joy Travel eller dess lokala representant genast vidta åtgärder för att hitta en lösning som minimerar resenärens olägenhet.
Meddelande om att en resa ställs in ska lämnas senast
Resenären får inte åberopa fel i vad han har rätt att fordra till följd av avtalet, om han inte inom skälig tid efter det att han märkt eller bort märka felet underrättar Golf Joy Travel eller dess lokala representant om felet. Detta ska om möjligt ske omedelbart på resmålet för att ge Golf Joy Travel möjlighet att undersöka och avhjälpa problemet. Reklamation som framförs efter hemkomst utan att Golf Joy Travel beretts möjlighet att korrigera felet på plats kan påverka resenärens rätt till kompensation. Skriftlig reklamation skall vara Golf Joy Travel tillhanda senast 1 månad efter resans avslutande.
Utan hinder av ovan får resenären åberopa fel, om Golf Joy Travel eller återförsäljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder.
Om resenären framför klagomål som inte är obefogade, ska Golf Joy Travel eller dess lokala representant genast vidta åtgärder för att finna en lämplig lösning. Golf Joy Travel ansvarar dock inte för ersättningskrav om resenären underlåter att rapportera felet under resan och därmed förhindrar möjligheten att åtgärda det.
Resenären är skyldig att följa de anvisningar och respektera de ordningsregler som gäller för resan och på resmålet och uppträda så att medresenärer eller andra inte störs. Om resenären på ett väsentligt sätt bryter mot detta, kan arrangören häva avtalet utan att resenären har rätt till ersättning eller återbetalning.
Resenären är ansvarig för eventuellt skadestånd i anledning av skada som resenären genom vårdslöshet vållar arrangören.
Resenären är själv ansvarig för att iaktta nödvändiga formaliteter för resans genomförande, som till exempel innehav av giltigt pass, visum, vaccinationer, och försäkring. Resenären ska för samtliga i paketresan ingående transporttjänster följa anvisningar som framgår av resplan som sänds med resehanlingar eller annan anvisning från arrangören eller transportören. Resenären är själv ansvarig för alla kostnader som uppkommer på grund av brister i nämnda formaliteter, till exempel hemtransport till följd av avsaknad av pass, om inte bristerna orsakats av felaktig information från arrangören eller återförsäljaren. Resenären ansvarar för att ta del av information som tillhandahållits av arrangören.
Resenär som efter det att resan påbörjats avviker från arrangemanget är skyldig att meddela detta till arrangören eller dennes representant.
Parterna bör försöka lösa tvist som gäller tolkningen eller tillämpningen av avtalet på egen hand. Om parterna inte kan enas, kan tvisten prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se, eller av allmän domstol.
Missa inte nyheter och fina erbjudanden!